De aluminium prijs klimt naar een nieuw record op de grondstoffenbeurs. Verschillende meldingen hebben geleid tot de snelle prijsstijging. De prijs van aluminium kent sinds april 2020 (bijna) maar één beweging: opwaarts. Na een diepe val aan het begin van de coronapandemie, stijgt de prijs van aluminium sindsdien naar nieuwe hoogten. In oktober 2021 piekte de aluminiumprijs op iets meer dan 3.160
Volgens de grondstoffenanalisten kunnen berichten dat de EU CO2-grenstarieven plant, mogelijk ook hebben bijgedragen aan de prijsstijging. Onder meer staal, cement en aluminium zouden zijn aangetast. Daarnaast wil Rusland zijn grondstoffenexport zwaarder belasten. In de toekomst zal dit naast aluminium en nikkel ook koper en staal aantasten, dat in Rusland wordt geproduceerd en naar andere landen wordt geëxporteerd. Na China is Rusland de op één na grootste aluminiumproducent ter wereld.
Kopers maken zich dan ook zorgen over een teruglopend aanbod, schrijft Commerzbank-analist Daniel Briesemann in de dagelijkse grondstoffeninformatie van Commerzbank Research.
Russische aluminiumproducent optimistisch
Volgens experts hebben verschillende rapporten in maart 2021 de prijsstijging van aluminium aangewakkerd: Rusal, de grootste aluminiumproducent buiten China, verwacht dat de vraag in 2021 met vijf tot zes procent zal stijgen. Dat maakte het bedrijf bekend als onderdeel van zijn jaarrapportage.
Rusal kwalificeerde echter dat dit doel afhankelijk is van de snelheid van vaccinaties, het beheersen van toekomstige corona-uitbraken en stimuleringsprogramma’s van de overheid. Volgens Rusal had de vraag naar aluminium zich in de tweede helft van 2020 al sterk hersteld.
Amerikaanse bedrijven verwachten ook meer vraag
Met de positieve voorspelling voor 2021 staat Rusal niet alleen. Ook de Amerikaanse producent Alcoa verwacht een stijging van de vraag met zeven procent. Met name de afnemers in de belangrijke klantgebieden zoals infrastructuur, hoogspanningsnetten, verpakkingen, machinebouw en auto’s staan in de startblokken. Alcoa verwacht ook dat de wereldwijde aluminiummarkt dit jaar zal evolueren naar een evenwicht als gevolg van de sterke vraag.
Sluit China industriële fabrieken?
Aan de vraagzijde ziet het er dus positief uit. Er was echter al vroeg de vrees dat het aanbod ook schaars zou kunnen worden. De trigger zou China zijn. De regering in Peking wil de uitstoot van verontreinigende stoffen in energie-intensieve industrieën terugdringen. Hieronder valt ook de productie van aluminium. Deze angst werd werkelijkheid in oktober.
Last but not least stegen de zogenaamde Canceled Warrants (CW) fors op de LME in maart. Binnen week 11 met bijna 70 procent. De stijging van de geannuleerde warrants deed zich bijna volledig voor in Maleisië. Deze CW’s zijn geannuleerde magazijnontvangsten. Ze betekenen dat het metaal dat is opgeslagen in LME-magazijnen is bestemd voor inzameling.
Er werd bijna 250.000 ton aluminium aangevraagd voor levering vanuit de Maleisische LME-magazijnen. In maart werd iets minder dan 600.000 ton aluminium geleverd aan de LME-magazijnen in Maleisië.